متاورس و آینده گوشی های هوشمند

عبدالعزیز شمسایی
13 بهمن, 1400
44 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
متاورس و گوشی هوشمند

 

متاورس و آینده گوشی های هوشمند

آینده گوشی هایهمراه

آیا متاورس جایگزین گوشی هوشمند شما خواهد شد؟

موبایل آماترا                                   

 زمان مورد نباز برای مطالعه: 5 دقیقه

متاورس چیست؟

به زبان ساده، طبق گفته شرکت متا (فیس بوک سابق) و مایکروسافت، متاورس قرار است به آینده اینترنت تبدیل شود.در واقع متاورس نسل بعدی اینترنت است که در آن شما می توانید با استفاده از هدست واقعیت مجازی، آواتار دیجیتال سه بعدی از خودتان درست کنید و با آن با هر چیز و یا هرکسی که به این دنیای مجازی دسترسی دارد تعامل داشته باشید.

شاید بپرسید برای وارد شدن به متاورس به چه امکاناتی نیاز دارید. پاسخ از این قرار است:

یک هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی و یک کامپیوتر قدرتمند 

 نرم افزار سفارشی که برای استفاده از این ترکیب قدرتمند واقعیت مجازی (VR) و کامپیوتر ساخته شده است

اما سوال مهمتری که باید به آن پاسخ داد این است که اصلا چه نیازی به وچود متاورس است و هدف از ساخت آن چیست؟ و اینکه چه چیز بیشتری را از دنیای واقعی که امروزه در آن قرار داریم به ما می­دهد؟

متاورس چیست

شما در حال حاضر هم در متاورس هستید و از آن استفاده می کنید!

آیا توجه کردید چگونه بعضی از مردم در جواب سوال شما می گویند “به اینترنت بروید”. گویی اینترنت یک مکان واقعی است. خوب، به نظر می رسد اینترنت در حال حاضر یک دنیای “واقعی” است که می توانید به آن بروید، با این تفاوت که این جهان هنوز کاملاً ساخته نشده است … به عبارت دیگر، “بیگ بنگ” قبلا رخ داده است، و اکنون ما نیاز به توسعه و تکمیل این دنیای (مجازی) ایجاد شده توسط انفجار بزرگ داریم.ساختن و توسعه این جهان در نهایت متاورس را به ما خواهد داد.

شاید تا به حال متوجه نشده­اید که شما هم وارد متاورس شده اید. به عنوان  مثالPokemon GO یک بازی است که به شما امکان می‌دهد در حالی که عناصر بصری بازی را روی محیط واقعی خود قرار می‌دهید،بازی کنید- این اساساً همان واقعیت افزوده است که با گوشی هوشمند انجام می­شود.امروزه بیشتر بازی های واقعیت‌های واقعیت افزوده را با گوشی تجربه می­کنیم.

همچنین ما هدست‌های واقعیت مجازی مانند Oculus Quest2 را داریم که به شما امکان می‌دهد به یک بعد کاملاً جدید وارد شوید جایی که شما متوجه محیط اطراف خود نمی­شوید و در حالی که در اتاق خود نشسته اید، إحساس می­کنید وارد یک محیط کاملا جدید شده­اید شما در این دنیای جدید میتوانید بازی کنید،خرید و فروش کنید و یا با دوستانتان تعامل کنید.این همین مفهوم واقعیت مجازی و متاورس می­باشد.

بازی واقعیت افزوده

تجربه ­های کار با  گوشی هوشمند که متاورس می تواند آنها را ارتقا دهد

 

با تمام آنچه گفته شد، آیا تجربه‌ای از گوشی‌های هوشمند وجود دارد که به‌طور بالقوه به لطف متاورس و ویژگی‌های واقعیت مجازی آن بهبود یابد؟

پاسخ بی تردید مثبت است! گوشی‌های هوشمند پنجره‌ای به سوی جهان هستند و چیزهای باورنکردنی را امکان‌پذیر می‌کنند که ما ۲۰ سال پیش قادر به انجام آن‌ها نبودیم. همانطور که گفته شد، چند قابلیت تلفن هوشمند وجود دارد که با وجود متاورس می­تواند متحول شود.

به لطف همه‌گیری کووید 19، مکالمه، مطالعه یا کار آنلاین در دو سال گذشته به کمک ما آمد و گوشی‌های هوشمند مقرون ‌به ‌صرفه‌ترین، در دسترس‌ترین و به‌ترتیب پرکاربردترین وسایل ارتباطی از راه دور هستند. برخی از قابلیت های ارتباطی گوشی­های هوشمند از این قرارند: 

 

بازی کردن، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی 

انجام تکالیف، شرکت در درس 

کار بر روی یک پروژه، شرکت در یک جلسه تجاری

 

ما عادت کرده‌ایم که  همه این کارها را از راه دور انجام دهیم در حالی که در خانه گیر کرده‌ایم، با این وجود این  ایده‌آل ما نیست چرا که  ما هنوز دلتنگ تعامل واقعی انسانی هستیم. دیدن شخصی در یک تماس ویدیویی خوب است، اما تعامل بیشتر را تشویق نمی کند و نیازهای ارتباطی ما را برآورده نمی­کند. دانش‌آموزان می‌توانند با هم یاد بگیرند و مطالعه کنند، اما فعالیت‌های بعد از کلاس در تماس ویدیویی عجیب به نظر می‌رسد و امکان پذیر نیست. هر هفته می‌توانیم در تعدادی از جلسات مجازی کاری شرکت کنیم اما بعد از جلسه کاری مجازی تعامل ما از راه دور به عنوان یک تیم به پایان می‌رسد و نمی توانیم کارهای سرگرم کننده مانند بازی پینگ پنگ یا نوشیدن یک فنجان چای دور همی انجام دهیم زیرا این کارها احتیاج به ارتباط نزدیک و حضوری دارد.

متاورس و زندگی

متاورس قول داده است که با محو کردن خطوط بین دنیای واقعی و مجازی، آن را برای همیشه تغییر دهد. مایکروسافت مفهوم  هالوپورتیشن (  Holoportation)  را معرفی کرده است. یک هولوگرام سه بعدی از یک شخص که می تواند هزاران کیلومتر از شما دور باشد، ولی همچنان به شکل Real-Time با شما تعامل برقرار کند.. چشم انداز فیس بوک و مایکروسافت برای آینده این است که اجازه دهیم نسخه های دیجیتالی ما زمانی که وقت و یا امکان لازم برای تحقق آن در زندگی واقعی را نداریم، به اشتراک گذاشته شوند. بعنوان مثال در حالیکه در منزل نشسته­ایم یک جلسه مطالعه با همکلاسی های خود، یک جلسه کاری، یک بازی پوکر، یک شب شعر و دور همی با دوستان خود و یا هر چیز دیگر که فکرش را بکنید با هم داشته باشیم.

اخیرا از موسسات آموزشی، مشاغل و پرسنل نظامی دعوت شده‌ است تا از طریق عینک واقعیت افزوده جدید 3500 دلاری مایکروسافت ( HoloLens2 ) طعم دنیای فردا را بچشند.

آواتارها در متاورس

تجارب گوشی های هوشمند که به طور بالقوه می توانند در متاورس پیچیده تر شوند

 

با تمام آنچه گفته شد هنوز راه درازی مانده است تا متاورس بتواند یک تجریه راحت و لذت بخش را برای دارندگان گوشی هوشمند فراهم کند. تلفن های هوشمند مدرن حدود 15 سال است که وجود دارند و سازندگان هنوز در تلاش هستند تا آنها را تا حد امکان قابل اعتماد، ایمن و در دسترس قرار دهند.  اگر مطالب نسخه ی نمایشی هولولنز 2 مایکروسافت یا Oculus Quest 2 فیس بوک را تماشا کرده باشید، می دانید که این فناوری راه درازی در پیش دارد تا اینکه به تجربیات عملی و مفید شما اضافه کند.

برای یک شخص، مهم‌ترین تفاوت بین ملاقات دوستان با برنامه ویدیویی FaceTiming و ملاقات با آنها در Metaverse این است که چگونه آنها را می‌بینید. دوربین و صفحه نمایش گوشی شما در نمایش ظاهر طرف مقابل به خوبی عمل می کنند، اما در متاورس، آواتاری شبیه به استیکرهای اپل خواهید داشت، که البته هیچ شباهتی به خود واقعی شما ندارند. بنظر میرسد تکمیل و توسعه این فناوری یه 5 تا 10 سال دیگر زمان نیاز داشته باشد.

اگر برخی از محبوب ترین بازی های AAA را بازی کرده باشید، می دانید که حتی شرکت های چند میلیارد دلاری مانند EA نیز برای واقعی جلوه دادن شخصیت های انسانی تلاش می کنند. برای مثال، بازی‌های محبوب جهانی FIFA و NBA 2K را در نظر بگیرید – کریستیانو رونالدو و لبرون امروز به‌عنوان شخصیت‌های بازی بسیار بهتر از ده سال پیش به نظر می‌رسند، اما هنوز تا چهره واقعی خودشان فاصله زیادی دارند.

متاورس و گوشی هوشمند

آیا تولبد کنندگان گوشی‌های هوشمند آماده ورود به متاورس هستند و چه زمانی متاورس جایگزین گوشی هوشمند شما خواهد شد؟

 

با تمام بحث هایی که در مورد چیستی متاورس و چالش‌ها و فرصت‌های مقابل آن داشتیم آیا می‌توانیم بگوییم که کدام شرکت‌های گوشی‌های هوشمند قرار است در کنار فیس‌بوک و مایکروسافت توسعه متاورس را رهبری کنند؟ بله ما میتوانیم! تعجبی ندارد که یک شرکت گوشی‌های هوشمند از کوپرتینو که ممکن است نام یک میوه را داشته باشد! ( منظور شرکت اپل)  به زودی در خط مقدم انقلاب متاورس قرار بگیرد.

ما میلیون ها شایعه در مورد هدست AR/VR آینده اپل شنیده ایم. برای شروع، ما هنوز نمی دانیم که آیا قرار است بر اساس واقعیت افزوده( AR) یا واقعیت مجازی (VR) باشد، و تمایز بین این دو  مفهوم برای کاری که دستگاه انجام خواهد داد بسیار مهم است.

اگر فرض کنیم اپل در توسعه و ارائه متاورس پیشرو باشد، به نظر می رسد حداقل پنج سال دیگر طول بکشد تا بتواند از فن­آوری AR/VR در گوشی­های خود استفتده کند.

انتظار می رود هدست AR/VR مجهز به آیفون در اواخر سال 2022 معرفی شود، اما با توجه به همه شایعات قبلی که عرضه آن در سال 2021 را پیش بینی می کردند، و با توجه به سابقه بدقولی­های اپل ممکن است این کار تا سال 2023 هم طول بکشد.

مهم‌ترین چیزی که می‌خواهید در مورد انقلاب متاورس آینده اپل بدانید این است که این شرکت مطالب زیادی درباره این واقعیت نوشته است. از تراشه‌های سری A فوق‌العاده پیشرفته آیفون گرفته تا اسکنر LiDAR در پشت گوشی­هایش و معرفی Spatial Audio، که مایکروسافت از آن به عنوان «بخش کلیدی یک تجربه عالی متاورس» یاد می‌کند، تیم کوک و شرکت اپل از هم اکنون بخشی از زمینه استفاده از متاورس را ایجاد کرده‌اند.

انتظار می رود یکی دیگر از غول های گوشی های هوشمند، سامسونگ نیز در توسعه متاورس نقش ایفا کند. در حال حاضر، به نظر می رسد که شرکت کره جنوبی نقشی را در صندلی عقب بر عهده خواهد گرفت، که در هنگام رونمایی از جدیدترین رم LPDDR5X سامسونگ به آن اشاره شد. سامسونگ وعده داده است که یک رم جدید و سریعتر در سال آینده در گوشی های هوشمند و پوشیدنی های واقعیت ترکیبی عرضه خواهد کرد.

آیا تولبد کنندگان گوشی‌های هوشمند آماده ورود به متاورس هستند

سئوال نهایی: چرا الان، و سرنوشت ما به عنوان یک انسان چطور خواهد بود؟

در پایان احتمالاً مناسب است که به چند سؤال مهم در مورد متاورس اشاره کنیم:

چرا حالا؟

در مورد حریم خصوصی ما چطور؟

متاورس چه تاثری بر تجربیات انسانی ما خواهد داشت؟

در باره موارد فوق میتوان سرفرصت به تفصیل بحث کرد اما پاسخ کوتاه من به هر یک از این سؤالات از این قرار است:

پاسخ به پرسش اول :احتمالاً به این دلیل که کرونا نیاز به تعامل انسانی مجازی را تشدید کرد و آن را ضروری تر از همیشه نشان داد.

پاسخ به پرسش دوم: شما در حال حاضر هم حجم زیادی از داده های خود را با شرکت هایی مانند اپل، گوگل، فیس بوک و مایکروسافت به اشتراک می گذارید، بنابراین جای نگرانی زیادی از این بابت نیست.

و سرانجام  پاسخ به پرسش سوم: همانطور که امروزه گوشی­های هوشمند باعث انزوای بیشتر و کاهش فعالیت­های اجتماعی ما شده، متاورس هم میتواند این امر را تشدید کند بشرطیکه خودمان اجازه بدهیم!

منبع: PhoneArena.com

44 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.